مرتضی گلشنی؛ عبدالحسین حیدری
دوره 23، شماره 90 ، تیر 1401، ، صفحه 97-118
چکیده
توجه به هویت ملی دانشآموزان، بسیار حائز اهمیت است و یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه، موردنیاز است. پژوهش حاضر، باهدف بررسی میزان توجه، به موضوع هویت ملی، در کتب مطالعات اجتماعی پایههای ششم ابتدایی ...
بیشتر
توجه به هویت ملی دانشآموزان، بسیار حائز اهمیت است و یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه، موردنیاز است. پژوهش حاضر، باهدف بررسی میزان توجه، به موضوع هویت ملی، در کتب مطالعات اجتماعی پایههای ششم ابتدایی و هفتم متوسطه اول، اجرا شد. این پژوهش، توصیفی_تحلیلی بوده و با روش آنتروپی شانون است. جامعهآماری، کتب مطالعات اجتماعی پایههای ششم ابتدایی و هفتم متوسطه اول، در سال تحصیلی 1401_1400، بود. نمونه آماری نیز، برابر با جامعه آماری، در نظر گرفته شد. همچنین، با استفاده از فهرست وارسی از ابعاد هویت ملی، با 9 بعد و 37 مؤلفه، دادهها، جمعآوری شدند. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون، نشان داد که از بررسی کتب مطالعات اجتماعی پایههای ششم ابتدایی و هفتم متوسطه اول، از مجموع 283 واحد شمارششده مربوط به هویت ملی، از کل 1331 واحد گزاره (متون، تصاویر، فعالیتها و پرسشهای) موجود در جامعه آماری، بعد فرهنگ و میراث فرهنگی با 108 مورد، بیشترین و بعد سیاسی با 5 مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. بیشترین ضریب اهمیت نیز با مقدار (179/0)، مربوط به بعد اجتماعی و کمترین ضریب اهمیت با مقدار (112/0) مربوط به بعد ملیت بود. نتایج نشان داد که میزان توجه به ابعاد هویت ملی، در این کتب، متفاوت است و به بعضی ابعاد و مؤلفهها، کمتوجه شده است. همچنین به ابعاد و مؤلفههای هویت ملی در کتب مطالعات اجتماعی پایههای ششم ابتدایی و هفتم متوسطه اول، بهطور متعادل و متوازن اشاره نشده است.